Schiphol-medewerkers voerden vandaag actie op de luchthaven om aandacht te vragen voor hun zorgen over het huidige kabinetsbeleid en de arbeidsomstandigheden. Volgens vakbond FNV dreigen werknemers minder bescherming te krijgen als zij hun baan verliezen of arbeidsongeschikt raken. Beveiligers op Schiphol waarschuwen daarnaast voor een nieuwe 'horrorzomer' als er niets verandert aan de werksituatie.
Schoonmakers, beveiligers, bagage- en platformmedewerkers maken zich grote zorgen over hun bestaanszekerheid. Volgens FNV komen de plannen van het kabinet juist hard aan in een sector waar veel mensen fysiek zwaar werk doen en banen regelmatig onder druk staan.
De vakbond wijst erop dat de WW wordt verkort, uitkeringen bij ziekte, arbeidsongeschiktheid en ouderschapsverlof worden versoberd en de AOW-leeftijd verder omhoog gaat. Daardoor krijgen werknemers volgens de bond te maken met meer onzekerheid en minder bescherming.
"Wij werken keihard voor onze centen", zegt Sandra, die als schoonmaker op de luchthaven werkt. Op een zelfgemaakt actiebord staat geschreven: 'Premier Jetten weg met jouw wetten'. Ze zegt: "Premier Jette pakt alleen maar af. Mensen die veel geld over hebben, pakt hij niet. Dat is scheef", zegt ze boos.
"Er is een afbraakbeleid van 6,8 miljard euro. En dat moet van tafel, want de mensen die hier werken, die weten dat je ziek kan worden van je werk, dat je werk onzeker is, dat je dan een vangnet nodig hebt als je werkloos wordt", zegt campagneleider Ilze Smit van FNV.
"Uiteindelijk moet je iedereen de boodschappen betalen en dat is wat dit kabinet weg wil bezuinigen."
Ook beveiligers vroegen aandacht voor hun werkomstandigheden. Vorig jaar luidden zij al de noodklok, maar volgens hen is er sindsdien weinig verbeterd. "We zijn als een spons, helemaal uitgeknepen", zegt Erdal, die al 28 jaar als beveiliger werkt. "In al die jaren heb ik het nog nooit zo zien verpauperen."
Schiphol beloofde de situatie aan te pakken en bracht het aantal beveiligingsbedrijven terug van vijf naar drie, met als doel meer grip te krijgen op de beveiliging en de arbeidsomstandigheden van medewerkers te verbeteren. Toch zijn veel beveiligers allesbehalve tevreden. Volgens hen hebben de veranderingen geleid tot onrust, verslechterde roosters en meer werkdruk.
"De nieuwe airco's staan niet aan. Er zijn mensen die flauwvallen, mensen die gewoon huilend van de check worden gehaald, omdat ze gewoon niet meer kunnen", vertelt Erdal.
Tijdens de actie gingen medewerkers ook in gesprek met politici over mogelijke oplossingen. Van de uitgenodigde partijen waren alleen de SP en Progressief Nederland (PRO) aanwezig. Ook Premier Jetten kwam niet naar Schiphol.
Schiphol was vooralsnog niet bereikbaar voor commentaar. Reizigers ondervonden geen hinder van de actie. FNV spreekt al over nieuwe acties in het najaar.
Bewoners van de Admiraal de Ruyterlaan in Uithoorn voelen zich bespied, maar weten niet door wie. Sinds vrijdag staat op de kruising met de Troelstralaan een camerapaal die in twee richtingen lijkt te filmen. Wie de camera heeft neergezet? Zelfs de gemeente weet het niet.
Een grote witte kist met daar bovenop een camera, die in twee richtingen lijkt te filmen. In een van die richtingen ligt de voortuin van buurtbewoner Monica Taveras. De camera is vorige week vrijdag pal naast haar huis gezet.
De camera vormt een groot contrast met de rest van de straat: Oranje-supporters hebben over een lengte van tientallen meters vlaggetjes opgehangen.
"Ik vind het belachelijk dat ze ons niet op de hoogte hebben gebracht", vertelt Monica. "Dit is een schending van mijn privacy. Ik vind dat ding daar niet fijn. Ze zien het elke keer als ik thuiskom. Eigenlijk alles wat ik doe, ze zien alles."
Maar de vraag is: wie is 'ze' in dit verhaal? Want door wie de camera daar is neergezet is vier dagen na plaatsing nog een mysterie. Monica weet van niks, en de gemeente net zo min. Een woordvoerder van de gemeente benadrukt dat de camera niet door de gemeente is geplaatst. Als dat wel het geval zou zijn, zou de gemeente bewoners daarover informeren.
En juist dat zit niet lekker bij straatbewoner Anneke Klaassen, die tegenover de camera woont. "Wij zijn niet ingelicht, geen brief of iemand aan de deur. Het is wel stom, want ze plempen dat ding er zomaar neer. Daarom dacht ik in het begin gelijk dat er iets raars en vervelends was gebeurd. Iets waar we niks over hadden gehoord."
Anneke heeft niet zo'n last van de camera. "Ik doe niks wat niemand mag weten." Maar toch blijft het voor haar een vraag waarom hij er staat.
Bewoners van de straat speculeren volop over de reden. Ook voor Sherely Emanuel is het een verrassing. "Ik werd wakker en toen stond hij er ineens. Mijn eerste gedachte was een flitser of zo." En ook andere bewoners hebben via een buurman gehoord dat de camera is neergezet om sluipverkeer te monitoren.
Onder een bericht in een besloten Facebook-groep wordt de vraag vaak gesteld: waarom? Ook daar wordt volop gespeculeerd. Sommige vermoeden dat de camera is geplaatst vanwege de aanstaande opening van een asielzoekerscentrum in de Wiegerbruinlaan.
Voor nu blijven er veel vragen hangen rond het object. Staat hij aan? En wie ziet die beelden dan? Waar is het voor bedoeld? Is hier een vergunning voor? Maar vooral: wie heeft hem hier neergezet? De gemeente zegt het uit te zoeken.
Op de vraag of de gemeente bereid is de camera weg te halen als onduidelijk blijft wie hem heeft geplaatst - en zo ja, wanneer - kan de woordvoerder nu nog geen antwoord geven.
Vanaf woensdag 12.00 uur geldt in Noord-Holland de waarschuwing code oranje vanwege extreme hitte, meldt het KNMI. Tot en met vrijdag worden vanaf dan dagelijks temperaturen tussen de 33 en 36 graden verwacht. Alleen op Texel blijft het koeler, daar geldt dan code geel.
Vanavond blijft het nog lang warm. Morgen wordt er overdag op veel plaatsen 28 tot 32 graden verwacht.
De code oranje geldt voor heel Nederland, met uitzondering van Groningen, Friesland, Drenthe en het Waddengebied.
Het KNMI adviseert mensen om uit de zon te blijven, zo min mogelijk inspanningen te doen en genoeg te drinken, ook als je geen dorst hebt.
Iedereen kan klachten krijgen, zoals uitdroging en oververhitting, vooral ouderen en mensen met een kwetsbare gezondheid en bij zware lichamelijke activiteiten. Het advies is om tussen 12.00 en 18.00 uur geen zware lichamelijke inspanningen te verrichten.
Verkeersdeelnemers krijgen het advies om genoeg water mee te nemen, een opgeladen telefoon bij zich te hebben en de koelvloeistof in de auto te controleren. "Laat geen kinderen en huisdieren achter in een dichte auto, ook niet voor een paar minuten", waarschuwt het KNMI.
Reizigers in het openbaar vervoer wordt geadviseerd om voor vertrek de actuele situatie te bekijken via de reisplanners.
Justitie ziet 20-jarige verdachte Mahir B. als de opdrachtgever van de verwoestende explosie aan de Maasstraat in Purmerend eind 2024. Dat bleek vandaag tijdens een inleidende zitting in de rechtbank van Haarlem. Volgens het Openbaar Ministerie (OM) was de aanslag mogelijk bedoeld als wraak voor de diefstal van accu's uit de schuur van B.'s moeder.
Justitie ziet B. daarom als degene met het motief voor de aanslag. Volgens het OM plaatste hij berichten op Snapchat over de diefstal en had hij daar ook telefonisch contact over. In een van die gesprekken zou zijn gesproken over het regelen van 'flessies en soldaten'. Volgens het OM werd daarmee verwezen naar flessen brandversneller en de uitvoerders van de aanslag.
Daarnaast stelt justitie dat B. kort voor de aanslag contact had met de twee minderjarige uitvoerders. Volgens het OM ontmoetten zij elkaar in een portiek van een flat aan het Cavaljéplein in Purmerend.
In de vroege ochtend van 15 december 2024 werd er een vuurwerkbom bij een woning aan de Maasstraat naar binnen gegooid, waarna een grote brand ontstond. In het huis woonden een moeder en haar twee zoons.
Een buurman wist het gezin uit de brandende woning te redden.De jongste zoon, de toen 16-jarige Joey die op zolder sliep, raakte daarbij zwaargewond. Ook meerdere omliggende woningen liepen zware schade op. Verschillende huizen waren na de explosie onbewoonbaar.
Onderzoekers vonden op de plek van de aanslag resten van zes Super Cobra's, zwaar illegaal vuurwerk, en zes literflessen wasbenzine.
Eerder deze maand veroordeelde de rechtbank in Alkmaar twee minderjarige jongensuit Zaandam en Den Haag voor het plaatsen van de vuurwerkbom.
Volgens het OM blijkt uit camerabeelden, Snapchatberichten, verklaringen en gereconstrueerde looproutes dat de destijds 16-jarige jongens verantwoordelijk waren voor de aanslag. Voor de opdracht zouden zij 3500 euro krijgen.
De rechtbank stelde vast dat beide jongens een 'gebrekkige ontwikkeling van hun geestvermogens' hebben en zwakbegaafd zijn. Ze hoeven daarom niet terug de gevangenis in, maar krijgen wel verplichte hulpverlening en begeleiding. Werken zij daar niet aan mee, dan moeten zij alsnog hun straf uitzitten. Daarnaast moeten zij schadevergoedingen betalen aan de slachtoffers. Joey ontvangt in totaal ruim 135.000 euro.
Het Openbaar Ministerie is het niet eens met het besluit om de jongens geen gevangenisstraf op te leggen en gaat in hoger beroep.
Eén van de twee advocaten van B., Mark-Jan Bouwman, betwist dat zijn cliënt de opdrachtgever was. Hij wees op de verklaring van een van de veroordeelde uitvoerders, die de opdrachtgever omschreef als een man van ongeveer 1,90 meter lang met een litteken in zijn gezicht. Volgens Bouwman voldoet B. niet aan die beschrijving.
Ook zou hij niet aanwezig zijn geweest op de momenten waarop volgens de verklaringen de opdracht werd gegeven. De verdediging vindt daarom dat er onvoldoende bewijs is om B. als opdrachtgever van de aanslag aan te merken. "Daarnaast is het hebben van een motief natuurlijk nog geen daderschap", aldus Bouwman.
B. was zelf niet aanwezig bij de zitting. De zaak wordt op 2 juli inhoudelijk behandeld.
Bij een schietpartij in een kapperszaak bij flat Kouwenoord in Zuidoost zijn vanmiddag twee mannen gewond geraakt. Ze zijn aanspreekbaar, zegt een politiewoordvoerder. Naar aanleiding van een onderzoek heeft de politie in de buurt een 22-jarige man uit Lelystad aangehouden als mogelijke schutter.
De melding over de schietpartij kwam rond 13.00 uur binnen. Aan het incident ging volgens de politie mogelijk een ruzie vooraf, maar waarover is niet bekend. De twee slachtoffers konden aanspreekbaar naar het ziekenhuis worden overgebracht.
De verdachte was op dat moment gevlucht, maar kon via een Burgernetmelding worden gevonden in de Raoul Wallenbergstraat in de Bijlmermeer. Door middel van de uitpraatprocedure kon de man uit zijn auto worden gepraat en worden aangehouden.
Bij een plofkraak bij een juwelier in Bussum zijn vannacht alleen nepsieraden gestolen. Het maakt de impact niet minder groot. De winkel van Francis Hage ligt voor de tweede keer in korte tijd in puin. Buren zijn geschrokken van de enorme explosie en hebben schade aan hun huizen.
Francis heeft op beelden van haar bewakingscamera gezien wat er vannacht rond 05.00 uur gebeurde. Er werd een explosief bij de deur gelegd en aangestoken. Daardoor ontstond een gat aan de onderkant van de deur.
"Daar zijn de drie doorheen gekropen en toen grepen ze om zich heen", vertelt Francis. De dieven pakten zo snel mogelijk zoveel mogelijk sieraden, maar die bleken dus allemaal nep. Dat is een van de maatregelen die Francis nam toen iets meer dan een jaar geleden bij haar zaak werd ingebroken. Toen werd voor 60.000 euro aan parels gestolen.
Ze laat het bordje zien dat sindsdien in de etalage staat. Daarop staat dat de sieraden nep zijn. "Zo kun je zien dat het om imitatieparels gaat, maar blijkbaar lezen ze dat niet. Zoveel schade en ellende voor niks."
Veel buren zaten vannacht rechtop in hun bed. Ze omschrijven de klap als 'bizar hard.' Bij de woning boven de winkel werden de ramen er zelfs uitgeblazen. Julia en haar beste vriend Tigo hadden daar net Julia's verjaardag gevierd. Zij en Julia's tweejarige dochtertje lagen te slapen.
"Vlak daarvoor zat ik nog bij dat raam", vertelt Julia. "We gingen pas laat slapen vanwege mijn verjaardag. Opeens hoorde ik: Juul, wakker worden! Alles is gewoon helemaal kapot." Ook het speelgoed van haar dochtertje zit onder het glas.
De politie vraagt getuigen of personen met informatie of beelden zich te melden. Getuigen zagen volgens hen na de kraak twee verdachten in donkere kleding wegrijden in een zwarte auto, waarschijnlijk een Volkswagen Golf. Die reed weg in de richting van de Huizerweg. Ook een grijze auto reed vlak na de explosie weg.
Via sociale media is er een oproep gedaan om het geld van de toegangskaartjes voor het afgelaste festival Julianapop niet terug te laten storten, maar om dit geld te doneren aan de organisatie. De organisatie noemt de steun vanuit het dorp hartverwarmend. "Zo zie je maar waar een klein dorp groot in kan zijn", zegt Mitsy Haeck van Julianapop.
Het was dit weekend een enorme domper voor de organisatie en fans van Julianapop: door schade na een korte storm moest de 33e editie van het festival worden afgelast. De schade was zo groot dat de organisatie geen andere keuze had dan het af te blazen. "De schade varieert van ingestorte snacktenten, tot een omgewaaide podiumwagen, en hekken die over het veld zijn gewaaid", zei Mitsy Haeck van Julianapop zaterdag tegen NH.
Hoewel alles nog moest worden geïnventariseerd, wist Haeck al wel te melden dat het festival er sowieso een flinke financiële tik van zou krijgen. "We hopen dat er genoeg overblijft om ervoor te zorgen dat we volgend jaar toch een mooie editie neer kunnen zetten. Misschien wordt die kleiner, maar daar zijn we nu nog niet mee bezig", vertelde ze eerder.
Nu hebben trouwe bezoekers opgeroepen om de organisatie van het festival te helpen, en het geld van de tickets niet terug te vragen maar te doneren aan Julianapop: "Doneer het aan de organisatie om de kosten een klein beetje te dekken en ze een hart onder de riem te steken."
Kathleen Snippe, mede-eigenaar van het Julianadorpse fitnesscentrum Classic Gym, gaf online direct aan de oproep te steunen. Zij sponsort het evenement niet alleen vanuit haar bedrijf, maar helpt ook jaarlijks mee op Julianapop als vrijwilliger achter de tap. Ze vindt het niet meer dan logisch om de organisatie te steunen en toch 'gewoon' het sponsorgeld te betalen.
"Het hele dorp leeft er naartoe. Zaterdag had het feest van het jaar moeten zijn. Ontzettend zonde als het dan door zoiets niet door kan gaan", zegt Snippe. "Als bedrijf en als persoon moet je dit daarom steunen, vind ik, zodat het festival volgend jaar ook weer kan worden georganiseerd. Er wordt heus wel wat vergoed vanuit de verzekering, maar dat dekt echt niet alles. Er was dit jaar een mooie line-up, en hopelijk lukt dat volgend jaar ook weer."
Mitsy Haeck noemt de steun vanuit het dorp 'hartverwarmend'. Ze geeft aan dat zij met de andere bestuursleden, allen vrijwilligers, deze dagen druk bezig zijn met de verzekering en nog geen tijd hebben gehad voor de andere zaken als de afhandeling van de tickets. Maar dat dit een financiële domper is, is zeker.
Haeck: "Het gaat niet alleen om materiaal dat kapot is en artiesten die toch moeten worden betaald. Mensen vergeten dat je ook een hele editie aan omzet misloopt, terwijl al wel alles was ingekocht en klaarstond om te worden gebruikt. De komende tijd zal duidelijk worden wat we wel en niet vergoed krijgen."
De 5.000 toegangskaarten waren begin dit jaar binnen tien minuten uitverkocht. Er zouden grote namen als Van Dik Hout, S10, Ronnie Flex en Oôs Joôs op het podium staan.
Welkom in het NH Nieuwsblog van maandag 22 juni. In dit liveblog houden we je de hele dag op de hoogte van al het nieuws uit de provincie.
Een vrouw probeerde vanmiddag op de Koningspade in Hoogwoud een spinnetje al rijdende uit haar auto te gooien. Volgens een woordvoerder van de politie lette ze daarbij niet goed op en botste ze tegen een boom aan de kant van de weg.
Het ongeluk gebeurde rond 15.10 uur. De auto kwam uiteindelijk op zijn kant tot stilstand.
De vrouw was de enige inzittende en raakte bij het ongeluk gewond. Zij is met onbekend letsel naar het ziekenhuis gebracht.
De motorrijder dit gisterenochtend bij een ongeval op de Westfrisiaweg N307 bij Hoogkarspel overleed, is een 33-jarige man uit de gemeente Medemblik. Dat heeft de politie vandaag bekendgemaakt.
Het ongeval vond gisterenochtend plaats rond 08.00 uur in een flauwe bocht van de Westfrisiaweg, zoals de N307 heet.
De man uit de gemeente Medemblik overleed ter plekke. De oorzaak van het ongeluk wordt nog onderzocht. Behalve de motor zouden geen andere voertuigen bij het ongeluk betrokken zijn.