NH Nieuws: Laatste nieuws

Alle nieuwsberichten van NH Nieuws NH Nieuws: Laatste nieuws
  • 🔴 Hitteblog: Hilversum zet strooiwagens in vanwege hitte • Morgen iets minder warm

    Het wordt vandaag extreem warm in Noord-Holland. Er zijn temperaturen tussen de 33 en 37 graden voorspeld. Vanwege de zinderende hitte heeft het KNMI vanaf 12.00 uur code oranje afgegeven. Ook het Nationaal Hitteplan is van kracht. Lees hier hoe Noord-Holland met de hitte omgaat.

    Vuilcontainers worden de komende dagen vroeger dan gebruikelijk geleegd. De vuilniswagens gaan eerder de weg op, zodat medewerkers weer binnen zijn voor het heetste deel van de dag.

    Containers worden eerder geleegd in onder meer de gemeenten Uitgeest, Castricum, Heiloo en Bergen.

    Rijkswaterstaat heeft voor vandaag en morgen het hitteprotocol ingesteld in Noord-Holland. Dat betekent dat gestrande weggebruikers op de wegen die Rijkswaterstaat beheert zo snel mogelijk naar 'een veilige locatie met voorzieningen' worden gebracht, zoals een tankstation of parkeerplaats.

    Het gaat om de meeste snelwegen en een aantal N-wegen. Het hitteprotocol is bedoeld om automobilisten met pech op warme dagen niet langer dan nodig te laten wachten op het hete asfalt.

  • Politie doorzoekt woning in onderzoek naar vermiste Trudy (75) uit Heiloo

    De politie doet vandaag onderzoek in een woning aan de Gouwe Boom in Heiloo. Het onderzoek houdt verband met de vermissing van de 75-jarige Trudy, die sinds eind februari wordt vermist. De politie kijkt daarbij ook of er mogelijk sprake is van een misdrijf.

    De politie onderzoekt verschillende scenario's rond de vermissing van de 75-jarige Trudy uit Heiloo, die sinds februari wordt vermist. Daarbij wordt ook gekeken of er sprake is van een misdrijf. Waar Trudy zich momenteel bevindt en of zij nog in leven is, is nog niet bekend.

    Sinds eind februari vermist

    De vrouw wordt sinds 20 of 21 februari vermist. Volgens de politie is zij mogelijk op 21 februari naar winkelcentrum 't Loo en winkelcentrum Het Hoekstuk in Heiloo gegaan.

    Trudy is ook te zien op camerabeelden. Daarop draagt zij een lange witte jas met capuchon en een zandkleurige bontkraag, een spijkerrok en lichtgekleurde/beige laarsjes.

    De politie roept mensen op die beschikken over informatie of camerabeelden die kunnen helpen bij het onderzoek naar de vermissing om zich te melden. Het gaat specifiek om camerabeelden van 20 tot en met 25 februari waarop de openbare weg in de omgeving van Heiloo, Castricum, Bakkum of Limmen te zien is.

  • Focusflitser terug langs N244: honderden automobilisten betrapt met telefoon in de hand

    Automobilisten in de regio Alkmaar moeten weer extra opletten als ze hun mobiele telefoon achter het stuur gebruiken. Een focusflitser is opnieuw geplaatst langs de N244 bij West-Graftdijk. Daarmee staan er op dit moment twee van deze speciale camera’s in de regio: één langs de N244 en één langs de N242 bij de afslag Heerhugowaard-Zuid.

    De focusflitser is weer opgedoken op zijn oude locatie langs de N244, tussen De Rijp en de Kogerpolderbrug. De camera controleert automatisch of bestuurders tijdens het rijden een mobiele telefoon of ander mobiel apparaat vasthouden. Foto’s van mogelijke overtredingen worden vervolgens beoordeeld door een opsporingsambtenaar. Pas daarna wordt een boete opgelegd. 

    1.060 bestuurders op de bon

    De speciale camera op deze locatie registreerde eerder al veel overtredingen. Uit cijfers van het Centraal Justitieel Incassobureau (CJIB) bleek dat tussen augustus en december vorig jaar maar liefst 1.060 bestuurders werden betrapt op telefoongebruik achter het stuur. Dat komt neer op gemiddeld zeven tot acht overtredingen per dag.

    Ook dit jaar bleef de camera actief overtreders vastleggen. In de eerste vier maanden van 2026 werden op dezelfde locatie nog eens 499 bestuurders beboet voor het vasthouden van een telefoon tijdens het rijden. Hoewel dat aantal lager ligt dan direct na de introductie van de flitser, gaat het nog altijd om ruim vier overtredingen per dag.

    Sinds begin juni staat daarnaast opnieuw een focusflitser langs de N242 bij hectometerpaal 43,1, ter hoogte van de afslag Heerhugowaard-Zuid. Ook daar richt de handhaving zich specifiek op afleiding door mobiele telefoons. Bestuurders die worden betrapt riskeren een boete van 440 euro, exclusief administratiekosten.

    Focusflitsers zijn een relatief nieuw middel in de verkeershandhaving. De camera’s worden vooral geplaatst langs drukke provinciale wegen waar veel verkeer rijdt en waar afleiding achter het stuur een risico vormt voor de verkeersveiligheid. Volgens onderzoek van de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid gebruikt driekwart van de automobilisten weleens een telefoon tijdens het rijden.

    Met twee actieve focusflitsers binnen korte afstand van elkaar behoort de regio Alkmaar momenteel tot de gebieden waar actief wordt gecontroleerd op telefoongebruik achter het stuur. Voor automobilisten die nog even snel een berichtje willen lezen of versturen, is de boodschap duidelijk: wachten tot na de rit is een stuk veiliger en bespaart velen een hoop geld.

  • 'Hittebel' stevent recht op Noord-Holland af

    De dag is al warm begonnen in Noord-Holland, waarbij er al 25 graden werd gemeten in de ochtend. En die temperatuur loopt alleen nog maar verder op. Morgen wordt het iets minder warm, maar vrijdag krijgen we echt te maken met een zogeheten hittekoepel boven ons land. 

    De temperatuur loopt vandaag op tot 29 graden op Texel en tot 33 graden in het zuiden van Noord-Holland, maar ook langs kust wordt het 33 graden. ''Plaatselijk kan zelfs nog een graad warmer worden'', zegt Jan Visser, weerman van NH. ''Er is weinig wind, er staat alleen een zwakke zuidoostenwind. Aan kust is er wel wat meer wind van zee, die kan verkoelen.''

    Morgen iets minder warm

    Morgen wordt het wat minder heet in Noord-Holland dan in de rest van het land. In het zuiden van Nederland wordt het 36 tot 37 graden. ''In het zuiden van Noord-Holland wordt het 32 graden, niet warmer dan vandaag. Op Texel wordt het rond de 25 graden in de Noordkop 'maar' zo'n 26 tot 28 graden'', vertelt Jan Visser. Deze lagere temperaturen komen door een noordoostenwind onder invloed van hogedrukgebied op noordzee. 

    In de 'hittebel' op vrijdag

    ''Vrijdag komen we terug in de 'hittebel', van 32 tot 36 graden. De nachten zijn buitengewoon warm, de temperatuur blijft dan boven de 20 graden'', zegt Jan Visser. Het koelt dus nauwelijks af in de nacht. Dat kan zorgen voor plaknachten. 

    Zaterdag en zondag gaat het afkoelen

    Op zaterdag neemt de warmte iets af. ''Maar nog niet helemaal door de warme nacht ervoor'', zegt Jan Visser.  Zondag is de kans groot dat er regen en onweer komt uit het westen. ''En vanaf maandag valt het doek echt naar beneden.'' We krijgen te maken met echt lagere temperaturen. ''En dinsdag komen we rond normaal uit, dan is het zo'n 22 graden. In de rest van volgende week blijft dat zo.''

    De oorzaak van deze hitte 

    De warmte van deze week komt optrekken uit het zuiden. ''In Spanje is het heet, in de stad Oviedo in het noorden werd het gisteren 37,8 graden. Dat was de hoogste temperatuur ooit in juni gemeten'', zegt Jan Visser.

    Ook in Frankrijk zijn de temperaturen uitzonderlijk. ''In het zuidoosten van Frankrijk, in Pissos, was het gisteren 44,3 graden. ''Het nationaal gemiddelde in Frankrijk was gisteren 29,9 graden, dat is nog nooit zo hoog geweest.''

    Die warmte komt omdat er warme lucht ophoopt in de bovenlucht in een hogedrukgebied. ''Dit komt door een combinatie van weinig bewolking, een warme grond, klimaatverandering en een hoge zon rond deze tijd van het jaar'', aldus Jan Visser. 

  • Man mogelijk neergeschoten op straat in Zaandam, meldt zich gewond bij politie

    In Zaandam is een man mogelijk neergeschoten op straat. Het slachtoffer heeft zich vervolgens zelf gemeld bij het politiebureau in Zaandijk. De man is met verwondingen naar het ziekenhuis gebracht.

    De politie kreeg rond 6.50 uur een melding dat er iemand zou zijn beschoten op de Vurehout. Het slachtoffer meldde zich vervolgens zelf bij het politiebureau in Zaandijk. De man is met verwondingen naar het ziekenhuis gebracht voor behandeling en zal op een later moment door de politie worden gehoord.

    Volgens een woordvoerder van de politie kon het slachtoffer zelfstandig naar het bureau komen. "Hij vertelde daar dat hij zou zijn beschoten door iemand."

    Op foto's is te zien dat er mogelijk een kogelhuls op straat ligt. De politie heeft het voorwerp veiliggesteld en onderzoekt of het daadwerkelijk om een huls gaat. Of er daadwerkelijk een vuurwapen is gebruikt, wordt nog door de politie onderzocht. Er is nog niemand aangehouden. Wat er precies is gebeurd, is nog niet bekend.

  • Nazaten slavenhouder én tot slaafgemaakten vinden elkaar en maken voorstelling

    Wat als je blijkt af te stammen van een slavenhouder? En als een nazaat van zijn tot slaafgemaakten contact met je zoekt? Daarover gaat de voorstelling Slavenhouder in mijn familie, die vanavond in première gaat in het Bijlmer Parktheater. 

    Schrijver Elena Beelaerts van Blokland ontdekte een verzwegen verhaal in haar familie: dat van de uit België afkomstige Theodore Bray, die in de 19e eeuw slavenhouder was in Suriname. Ze bleek nazaat van een slavenhouder.

    Elena deed jaren familieonderzoek en schreef er het boek Ach Freule over. "Hij heeft ook tekeningen gemaakt van het dagelijkse leven op de plantages. Ik ben toen gaan zoeken naar hoe het kon gebeuren. Hoe kon ik het niet weten. Hoe kan ik beter begrijpen dat mensen elkaar dat aandoen. Ik wilde het niet meer op afstand houden."

    Het boek van Elena trok de aandacht van de 24-jarige Destin den Hertog. Hij kwam het tegen omdat ook hij in zijn familiegeschiedenis was gedoken.

    Destin ontdekte dat zijn familie afstamt van de tot slaafgemaakten op de plantage van Theodore Bray, de voorouder van Elena dus. 

    Destin nam begin dit jaar contact met haar op. "Ik dacht: ik ga gewoon meteen een bericht sturen. Ik wilde eigenlijk gewoon zo snel mogelijk in gesprek omdat ik gewoon vragen had."

    De twee vonden elkaar en voerden lange gesprekken over het gedeelde verleden van hun families. Het heeft Destin goed gedaan. "Het is voor een deel begrijpen wie je zelf bent, en wie jouwe mensen zijn geweest. Het maakt ook trots, en geeft inspiratie om verder te gaan in de toekomst." 

    De gesprekken tussen Elena en Destin hebben geleid tot de voorstelling Slavenhouder in mijn familie. In de voorstelling gaan de twee met elkaar en het publiek in gesprek. Er is muziek, spoken word-artiest Ivan Words doet mee, en de tekeningen van Theodore Bray spelen een belangrijke rol. 

    Elena: "Door te weten, en erover te spreken met elkaar, en dan juist Destin en ik want wij gaan terug naar dezelfde plek met elkaar, voel je ineens weer dat het niet ver weg is. En dat het dus van ons is, ook de wond."

    De voorstelling Slavenhouder in mijn familie gaat vanavond in première in het Bijlmer Parktheater. 

  • 30 kilometer per uur op papier, maar niet op straat: "Het is wachten op een ongeluk"

    In Purmerland raast het verkeer op gevaarlijke snelheden door het dorp, maar de gemeente Landsmeer is voorlopig niet van plan daar iets aan te doen. Daarmee komt de gemeente zijn eigen regels niet na: drie maanden geleden verlaagden ze de maximale snelheid op een deel van de weg van 50 naar 30 kilometer per uur. Op papier dan, want verkeersborden met 30 zijn nog nergens te zien. "Het is wachten op een ongeluk", vrezen buurtbewoners Elke van den Hout (56) en Laura Oldersma (61).

    De absurdistische schrijver Franz Kafka had het nauwelijks kunnen bedenken, de tegenstelling tussen de werkelijkheid in Purmerland en een bureaucratische werkelijkheid van de gemeente Landsmeer.

    In Purmerland rijden auto's, (lijn)bussen en tractoren in volle vaart over de smalle weg, die ook Purmerland heet. Vaak raken ze fietsers en wandelaars op een haartje na. "Als ik de heg snoei, parkeer ik mijn auto naast me als buffer", zegt Laura. "Anders botsen de automobilisten gewoon met hun zijspiegel tegen je aan."

    Niemand houdt zich aan maximale snelheid

    Wie vanuit Purmerend via de Landweg naar het zuiden rijdt, mag eerst een tijdlang 60 kilometer per uur rijden, vervolgens over een kort stuk 50, en vanaf de huizen van Elke en Laura aan de rand van Purmerland 30 kilometer per uur.

    "Bijna niemand houdt zich aan 30 kilometer per uur", zegt Elke. De twee borden aan weerszijden van de weg zijn niet te missen. En dat is juridisch gezien belangrijk voor de politie om weggebruikers daadwerkelijk te bekeuren.

    Maar dat doet de politie niet, want de weg is niet ingericht als een 30-kilometerweg, maar meer als een 50-kilometerweg. "We handhaven wanneer de inrichting van de weg aansluit bij de eisen en/of maximumsnelheid", zegt een politiewoordvoerder. Anders niet.

    Het zou dus zaak zijn voor de gemeente om het deel van de weg waar het verkeer al jaren maximaal 30 kilometer mag rijden, ook zo in te richten. Ten eerste om het gevaarlijk snelle verkeer te dwingen af te remmen, en ten tweede zodat de politie af en toe komt handhaven.

    Maar wat maakt een weg een 30-kilometerweg? "Bijvoorbeeld met drempels of plateaus", meldt Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid. Maar dat is in Purmerland nooit gebeurd.

    Wel op andere plekken, niet in Purmerland

    "Iedereen is het erover eens", zegt Elke. "Het verkeer gaat hier veel te hard. Inwoners, gemeente: niet voor niets is er drie maanden geleden een officieel verkeersbesluit genomen: de 50-kilometerweg wordt een 30-kilometerweg." Elke en Laura hopen dat het verkeer daardoor straks is afgeremd als het langs hun huis rijdt.

    De weg door Purmerland is eigenlijk maar een klein deel van een ruim 8 kilometer lange weg van Purmerend naar Landsmeer. De weg wordt 'het lint' genoemd.

    Rond de tijd van het verkeersbesluit van Purmerland is op drie andere delen van het lint de maximale snelheid wél aangepast van 50 naar 30, zonder eerst drempels of plateaus te maken. Daar houdt de gemeente het zogenaamde 'Amsterdamse BBCM-methode' aan: bebording, belijning, communicatie en monitoring.

    "Voor de invoering van de snelheidsverlaging wordt idealiter eerst de weginrichting aangepast", schreef wethouder Niels Bonenkamp op 17 februari van dit jaar aan de gemeenteraad. Omdat dat nog lang kon duren, wilde hij met 30-kilometerborden op de drie plekken ten minste 'op korte termijn al winst boeken op het gebied van verkeersveiligheid'.

    'Geen idee wanneer er maatregelen komen'

    Maar die logica gaat volgens Bonenkamp dan weer niet op in het geval van Purmerland. Daar volgt de wethouder 'het advies van de verkeerspolitie'. "Het verkeer gaat daar van een 60-kilometerweg naar een 30-kilometerweg. Als de inrichting daar niet naar is, houdt niemand zich daaraan."

    "Ik snap daar niets van", zegt Elke, terwijl een lijnbus langsraast. "Een 30-kilometerbord zou tenminste een eerste stap zijn. Nu heb ik geen idee wanneer de gemeente hier wel maatregelen gaat nemen. Het verkeersbesluit om het hier een 30-kilometerweg van te maken is al van drie maanden geleden."

    Bonenkamp snapt het ongeduld niet zo. Volgens hem is het normaal dat zo'n verkeersbesluit niet meteen uitgevoerd wordt. "Ze mogen al blij zijn dat we iets doen", vindt hij. Maar er zijn nog geen concrete plannen. "Hopelijk is dat aan het einde van het jaar."

  • Dit zijn de gevolgen van de ov-staking van vandaag voor jou

    De vakbond FNV kondigt een landelijke staking af voor het openbaar vervoer op woensdagochtend 24 juni. De werknemers in het ov leggen hun werk een aantal uur neer. Wat betekent dit voor jou en waar moet je rekening mee houden? Wij zetten het op een rijtje.

    Tussen 04.00 en 08.00 uur rijden er geen treinen, bussen, trams en metro's. Na 8.00 uur komt de dienstregeling van al het openbaar vervoer langzaam op gang. Het duurt een tijd voordat alles weer rijdt zoals gebruikelijk. Dat kan ervoor zorgen dat jij misschien niet op tijd op je werk bent. Ook kan het invloed hebben op reizigers die een dag strand op de planning hebben staan. 

    Waarom de vakbond staakt

    De vakbond FNV organiseert de staking om te protesteren tegen de plannen van het kabinet om te bezuinigen op sociale zekerheid. De vakbond wil behoud van een sterk sociaal stelsel, bescherming van de WW en WIA en sociale zekerheid voor alle werknemers in Nederland, ook voor werknemers in andere branches. De staking is een waarschuwing aan het kabinet. 

    Dienstregeling in de middag weer normaal

    De NS geeft aan dat het treinverkeer rond 08.00 uur weer op gang komt, maar dat dan nog niet alle treinen al rijden. ''We moeten in één keer opstarten en collega's moeten dan ook precies op de juiste plek zijn'', zegt de woordvoerder.

    Dat betekent dat je als reiziger in de rest van de ochtend wat geduld moet hebben. Het kan zijn dat je vaker moet overstappen, of dat je trein net wat later komt. De sprinters tussen Amsterdam Centraal, Schiphol en Hoofddorp en de Eurostar naar Londen en Parijs rijden wel zoals normaal.

    Het GVB verwacht ongeveer het hetzelfde, naar verwachten rijden alle bussen, metro's en trams in de middag weer zoals normaal. ''Het zou kunnen dat dit al om 11.00 uur is, maar het zou ook kunnen dat het pas na 13.00 uur weer echt op gang is. We kunnen dit pas woensdagochtend goed inschatten'', aldus een woordvoerder van het GVB.

    Ook voor de bussen van Connexxion geldt hetzelfde verhaal. ''We weten nog niet hoeveel mensen er precies gaan staken woensdag, daarom kunnen we pas op de ochtend zelf beoordelen in welke mate we de dienstregeling kunnen opstarten'', vertelt de woordvoerder van Transdev, het moederbedrijf van Connexxion. Het bussen naar Schiphol, lijn 180,181 en 190 rijden wel zoals gebruikelijk.

    Reisplanner of informatieschermen goed checken

    Het is handig om de reisplanner van de NS goed te checken op de dag zelf. ''Op woensdagochtend is de reisplanner zeker up-to-date'', vertelt de woordvoerder.

    Voor de reisplanner van Connexxion, de app Transdev, geldt dit niet. De digitale schermen bij de bushaltes zijn daarentegen wél actueel. 

    En als je inderdaad een stranddag hebt gepland, is het wel mogelijk om het strand te bereiken. ''De trein van 8.01 uur naar Zandvoort rijdt misschien nog niet, maar de volgende mogelijk wel, check daarom goed de app'', vertelt de woordvoerder. ''Ik kan me voorstellen dat je vroeg op het strand wil zijn, maar helaas kan het op deze dag even niet.''

    De impact op reizigers

    ''Het heeft een flinke impact op het hele land, maar dat is juist het doel van zo'n staking'', zegt de woordvoerder van de NS. Tijdens deze staking kunnen reizigers geen gebruikmaken van een vergoeding door de NS voor alternatief vervoer. Bij andere stakingen was dit vaak wel het geval, maar deze staking duurt niet de hele dag en dan hanteert de NS geen stakingsregeling.

  • Reizigers in Hoorn overvallen door ov-staking: "Misschien nemen we maar een taxi"

    Waar normaal reizigers af en aan lopen, heerst vanochtend in alle vroegte stilte op en rond het treinstation in Hoorn. Door een landelijke ov-staking rijden tot 08.00 uur geen of minder treinen en bussen. Tot verbazing van reizigers die daardoor niet op hun werk kunnen komen.

    Werknemers in het openbaar vervoer hebben vanochtend vroeg het werk neergelegd. Door de staking rijden tot 08.00 uur in Noord-Holland minder of geen treinen, bussen, trams en metro's. Met de staking komt vakbond FNV in actie tegen de bezuinigingen van het kabinet op de sociale zekerheid.

    Op en rond het treinstation in Hoorn is de staking al goed zichtbaar. Onze verslaggever ter plaatse ziet lege perrons en verlaten bushaltes: het openbaar vervoer ligt er volledig stil.

    Reiziger niet eens met staking

    Een man wacht bij de bushalte in Hoorn op weg naar zijn werk. Omdat er door de staking in het openbaar vervoer deze ochtend geen treinen rijden, rekent hij op de bus. "Jammer genoeg wel", zegt hij over de hinder. "Nu moet ik nog langer wachten."

    Wanneer onze verslaggever ter plaatse hem vertelt dat ook de bussen tot 8.00 uur niet zullen rijden, is de man zichtbaar verrast.

    Hij begrijpt weinig van de staking. "Ik vind het onzin. Ik moet ook gewoon naar mijn werk. Het openbaar vervoer is er toch voor mensen die geen eigen vervoer hebben? Dan moet ik daar altijd gebruik van kunnen maken."

    Niet op de hoogte

    Ook een andere man, die samen met een collega bij de bushalte staat, reageert verbaasd wanneer blijkt dat er geen bussen rijden. Hij moet naar Zwaagdijk reizen voor zijn werk bij Action.

    "Ik had niet verwacht dat de bussen niet zouden rijden", zegt hij. "We wisten niet dat er gestaakt zou worden."

    De man zegt dat hij niet op de hoogte was van de staking, omdat hij niet weet waar hij die informatie kan vinden. Hij moet nu uren wachten. "Misschien nemen we maar een taxi."

    Taxichauffeurs grijpen mis

    Even verderop wachten twee taxichauffeurs op mogelijke klanten. Ondanks de staking levert dat vooralsnog weinig op. "Helemaal niks, het is hier uitgestorven. Inmiddels weet iedereen het", zegt een van hen.

    Veel verwacht hij er ook niet meer van. "Ik ben vanaf Schiphol deze kant op gekomen om even te kijken." Met een lach: "Als er niets gebeurt, ga ik gewoon naar huis en mijn bed in."

    Het station van Hoorn ligt er deze ochtend verlaten bij:

  • Kapotte pomp zorgt voor sluiting zwembad tijdens hittegolf: "Komt slecht uit"

    Juist nu het zwembad zou moeten uitpuilen van bezoekers die op zoek zijn naar verkoeling, hangt er een bordje met 'gesloten' aan de poort. Openluchtzwembad 't Ploetertje in Benningbroek moet de deuren noodgedwongen tijdelijk sluiten, vanwege een defecte pomp. "Gelukkig wordt het volgende week ook nog mooi weer."

    De fietsenstalling blijft leeg, de poort zit op slot. Een briefje aan diezelfde poort verwijst naar de sluiting, sinds afgelopen zondag.

    Een moeder die haar kinderen bij de aangrenzende basisschool komt ophalen, ziet het teleurgesteld aan. "Ik had de zwembroeken al mee, hopende dat het zwembad vandaag weer open zou zijn."

    Dat is niet het geval. "Zo zonde dit, voor iedereen hier. Zeker met deze temperaturen. Gelukkig hebben we een zwembadje in de tuin. Zoeken we daar maar verkoeling." 

    350 bezoekers

    Zwembadvoorzitter Claus Ursem uit Benningbroek baalt van de situatie. "Een beroerdere timing is niet denkbaar. Afgelopen vrijdag hadden we nog 350 bezoekers. Voor ons is dat heel veel."

    Afgelopen zaterdag begaf een belangrijke pomp het ineens. "Zonder die pomp kan het zwembad niet draaien. Je weet dat hij een keer kapot kan gaan, maar dan liever in een week dat het slecht weer is. Nu komt het wel heel slecht uit."

    Technische man op vakantie

    De 250 kilo zware pomp werd met behulp van enkele vrijwilligers ontkoppeld en verwijderd. "Dat was nog best een klus. Onze technische man was net op vakantie, dus die heeft mij via de telefoon geholpen. Daarna hebben we hem met z'n vieren opgetild." 

    Een gespecialiseerd bedrijf reviseert het gevaarte nu. "Het duurt een dag of vier, is ons verteld. We hopen dat we de pomp donderdag weer kunnen ophalen."

    "Daarna moet hij nog worden geïnstalleerd en moeten we alles weer op gang helpen. De verschillende waardes, zoals pH en chloor, moeten eerst weer op peil worden gebracht. Dat duurt ook nog wel een halve dag. Hopelijk kunnen we zaterdag weer open, maar ik durf geen harde beloftes te doen. " 

    De bezoekers reageren overwegend begripvol, zegt Claus. "Iedereen baalt ervan, maar wat doe je eraan?"

    Het scheelt dat er voor de gebruikers van het dorpszwembad uitwijkmogelijkheden zijn in Wognum, Abbekerk, Midwoud en Andijk. "We werken samen met omliggende buitenzwembaden en de bezoekers kunnen met hun abonnement ook daar zwemmen. Dat is altijd al het geval. Het zwembad van Abbekerk is maar een kwartiertje fietsen, dus dat is te doen."

    Naast de kosten voor de reparatie loopt het zwembad de nodige inkomsten mis. Deze week zijn al twee activiteiten geschrapt, waaronder een watervolleybaltoernooi. "Maar we wanhopen niet. Volgende week schijnt het ook nog mooi weer te worden." 

No module Published on Offcanvas position