De komende dagen beloven uitzonderlijk warm te worden. In de loop van de week stijgt de temperatuur tot wel 36 graden. Vanaf zondag daalt het kwik weer in de richting van 30 graden.
Op dit moment schijnt op veel plekken in Noord-Holland de zon. Alleen op Texel is het vooralsnog bewolkt. Die zon blijft vandaag boven de provincie hangen. "Daarbij loopt de temperatuur op naar zo'n 24 graden op Texel en 29 graden in Amsterdam en 't Gooi," zegt NH-weerman Jan Visser. Aan de kust is het wat koeler, vanwege de wind van zee. "Nog wel te doen."
Vannacht gaat het opvallend warm worden. "Nachtelijke warmte is meer funest dan warmte overdag, want je hoort in de nacht af te koelen om tot rust te komen", legt Visser uit. "Dan wordt het 19 tot 20 graden."
Morgen wordt het zonnig en droog, waarbij het op Texel 29 graden en in de Haarlemmermeer, Amsterdam en 't Gooi 34 graden wordt. "Ga je dan nog zuidelijker, dan kom je zelfs temperaturen van 37 graden tegen."
Vanaf morgen 12.00 uur geldt in Noord-Holland de waarschuwing code oranje vanwege extreme hitte, meldt het KNMI. Tot en met vrijdag worden vanaf dan dagelijks temperaturen tussen de 33 en 36 graden verwacht. Alleen op Texel blijft het koeler, daar geldt dan code geel.
Donderdag en vrijdag verwacht Visser ook veel zon en hitte.
Alleen in het noorden van de provincie valt het donderdag misschien mee. "Omdat er een nieuw hogedrukgebied boven de Noordzee ontstaat, gaat de wind uit het noordoosten waaien, waardoor het in de Noordkop en op Texel kan meevallen", voorspelt Visser. "Maar ten zuiden van het Noordzeekanaal is het zweten geblazen."
Vrijdag wordt een 'zinderende dag.' "Code oranje is dan zeer gerechtvaardigd, want dan zitten we in onze provincie op 35 tot 36 graden."
Zaterdag neemt de kans op een bui toe, maar blijft het tropisch warm. De warmte begint dan wel af te nemen.
Zondag daalt de temperatuur verder naar beneden richting de 30 graden en die lijn zet zich volgende week wel even voort.
De voetbalamateurvereniging VVS'46 in Spanbroek staat vanmiddag, samen met andere clubs, tegenover de KNVB in de rechtbank. Zij vechten het besluit van de voetbalbond aan om de eerste elftallen van zaterdag- en zondagclubs in de 2e en 3e klasse vanaf het volgende seizoen samen in te gaan delen op beide dagen.
In de 2e en 3e klasse van het amateurvoetbal speelden de senioren afgelopen seizoen nog hun wedstrijden vast op de zaterdag of de zondag. De KNVB gaat dat volgend seizoen veranderen door de eerste elftallen van de clubs gezamenlijk in te delen. Hierdoor gaan zaterdagteams hun wedstrijden gedeeltelijk op zondag spelen en vice versa.
Dit 'Weekendvoetbal' is volgens de bond de oplossing om het amateurvoetbal aantrekkelijker te maken. Hierdoor ontstaan er meer regioderby's en zijn de reisafstanden korter. De KNVB zegt hiermee ook teams uit zondagcompetities tegemoet te komen. Die kampen nu met steeds grotere reisafstanden.
Maar Kerngroep Weekendvoetbal, een collectief van verenigingen waarvan VVS'46 deel uitmaakt, is tegen deze nieuwe indeling. "Bij ons in de regio hebben we genoeg zondagclubs. Voor een derby stappen we hier gewoon op de fiets", vertelde VVS'46-voorzitter Ruud Loos eerder aan NH.
In de nieuwe opzet, voor de 2e en 3e klasse, wordt de speeldag bepaald door de thuisspelende ploeg. Daar wringt het volgens VVS'46, met name bij confrontaties met zogenoemde principiële zaterdagclubs. Die spelen van oudsher niet op zondag en werken zowel hun thuis- als uitwedstrijden op zaterdag af.
Voor zondagclubs betekent dit in de praktijk dat zij bij dergelijke tegenstanders hun thuiswedstrijden noodgedwongen naar de zaterdag moeten verplaatsen. Juist die dag is bij veel zondagclubs gereserveerd voor jeugdwedstrijden. "Dat is een ongelijke behandeling, waardoor er juist nieuwe problemen ontstaan", aldus Loos.
De club spreekt daarbij ook van een 'inbreuk op de clubcultuur.' "Dat wij in de toekomstige opzet een deel van onze populairste thuiswedstrijden op de zaterdag moeten afwerken, heeft een grotere impact dan de KNVB kan inschatten." Hij geeft als voorbeelden de lastige logistiek, de onbeschikbaarheid van spelers en het mogelijk wegvallen van supporters en inkomsten.
Het collectief reist vanmiddag af naar de rechtbank in Utrecht. Daar staan ze tegenover de voetbalbond. Loos is daar zelf ook bij. "We hopen dat het besluit vernietigd gaat worden."
Los van de uitspraak hoopt Loos met deze zitting ook een signaal af te geven richting de KNVB. Volgens hem is er namelijk te weinig onderzoek gedaan voor het nemen van deze beslissing en zijn de clubs onvoldoende erin meegenomen.
Op de N9 bij Sint Maartensvlotbrug zijn vanochtend een auto en een bedrijfsbus tegen elkaar gebotst. In de richting van Den Helder was de weg tijdelijk afgesloten. Het verkeer werd omgeleid. Een persoon raakte bekneld en moest door de brandweer worden bevrijd.
In de richting van Alkmaar kan verkeer via de parallelrijbaan erlangs, maar dat levert wel flinke vertraging op.
Het ongeluk vond iets voor 7.00 uur plaats. Twee personen waren erbij betrokken.
Een van hen raakte in de auto bekneld en moest door de brandweer eruit worden geknipt. Volgens de woordvoerder van de politie kon die persoon daarna op eigen benen staan. De andere persoon is ter plaatse bekeken door de ambulancemedewerkers. Of er slachtoffers ook naar het ziekenhuis moesten is niet bekend.
Meerdere hulpdiensten zijn ingezet en een traumahelikopter is langs de weg in het weiland geland.
Hoe het ongeluk heeft kunnen gebeuren, wordt nog onderzocht. Tot die tijd blijft de weg gedeeltelijk afgesloten.
Volgens de Stichting Amsterdamse Zwerfkatten (SAZ) is het aantal zwerfkatten in de stad op dit moment buitengewoon hoog. Omdat de dierenasiels ook vol zitten, is er sprake van te weinig doorstroom en kan de opvang het nauwelijks aan. Het is er zelfs zo druk, dat er katten worden opgevangen op het kantoorgedeelte van de opvang.
De opvang, waarbij de katten worden verzorgd en geresocialiseerd, is het tussenstation tussen de straat en het asiel. Normaal gesproken gaan katten door naar het asiel of een pleeggezin, maar nu zit dat dus allemaal vol. Dat komt mede doordat het kittenseizoen is begonnen, vertelt kantoormedewerker Michel van de Werken. Het kittenseizoen is de periode (ongeveer van april tot september) waarin de meeste kittens worden geboren. "Ik doe wat ik kan, maar het voelt wel als dweilen met de kraan open", vertelt Alex Meijvogel, een dierenverzorger bij SAZ.
Michel denkt dat Amsterdammers een belangrijke rol kunnen spelen in het verlagen van het aantal kittens. "We zijn dringend op zoek naar vrijwilligers die ons kunnen helpen, maar ook pleeggezinnen die ons helpen", zegt Michel. Ook is het steriliseren van Amsterdamse katten een belangrijke factor in het verminderen van het aantal zwerfkittens. Dat kan trouwens bij SAZ, ook tegen een gereduceerd bedrag voor Amsterdammers die krap bij kas zitten.
Vanochtend was het opnieuw raak op de N9. Op de weg bij Sint Maartensvlotbrug kwamen een auto en bestelbus met elkaar in botsing. Een persoon raakte erbij bekneld. Volgens omwonenden zoals Jeroen Franssen is het schering en inslag. "Het is net een circus"
Het afgelopen half jaar was het meerdere keren raak op de beruchte provinciale weg tussen Den Helder en Alkmaar. Op 29 mei, 15 april en 12 maart vonden er ernstige ongelukken plaats.
Vanochtend werd er een nieuw ongeluk aan deze lijst toegevoegd. Ter hoogte van hectometerpaal 95,9 bij Sint Maartensvlotbrug botste een personenauto met een bedrijfsbusje. Een persoon raakte daardoor bekneld en moest door de brandweer bevrijd worden. Hulpdiensten, waaronder een traumahelikopter, werden opgeroepen.
"Ik ben hier geboren en getogen en ik kan wel zeggen dat het een rode draad in mijn leven is geweest", reageert Jeroen Franssen van Facebook-groep Stop de Vlotbrug Chaos. "Het is een puinzooi en levensgevaarlijk. Vooral bij de Vlotbrug. Ik laat mijn dochter van 11 niet alleen oversteken."
"Mensen rijden veel te hard, halen in, stukken waar je weinig zicht hebt, uitwijkmogelijkheden zijn heel slecht. Je hoeft maar een foutje te maken en je wordt gigantisch afgestraft."
Franssen is niet de enige die verandering wil zien. Uit onderzoek van het Kieskompas bleek dat bijna 50 procent van de Noord-Hollanders wil dat Den Haag investeert in een veiligere en snellere N9. In de afgelopen tientallen jaren heeft Rijkswaterstaat gewerkt om de doorstroom en de veiligheid op de N9 te verbeteren. Maar tot verbetering heeft het volgens de omwonenden niet geleid.
Sinds de snelheid wordt gemeten tussen Burgervlotbrug en Sint Maartensvlotbrug, in het voorjaar van 2021, zijn al meer dan twintigduizend verkeersboetes uitgeschreven. Erg veel verschil maakt dat niet, want omwonenden lieten vorig jaar aan NH weten nog steeds overlast te ervaren en te twijfelen aan het nut. Uit onvrede zijn er al protestacties georganiseerd en petities gehouden.
Bij papiermolen De Schoolmeester in Westzaan gaat op 4 juli de nieuwe muziektheatervoorstelling PAPIER in première. De productie van Stichting Papiergeschiedenis Zaanstreek staat in het teken van een bijzonder jubileum: 250 jaar geleden werd de Amerikaanse Declaration of Independence gedrukt op Zaans papier.
Het verhaal van de voorstelling speelt zich af in een papiermolenaarsgezin in de achttiende eeuw. Wanneer een grote bestelling uit het verre Amerika binnenkomt, zorgt dat voor opwinding en nieuwe perspectieven.
"En daarmee komen ook verschillende denkbeelden en ideeën het gezin binnen, waardoor een soort gezinscrisis ontstaat", vertelt acteur Sem Konijn. Zo verbindt PAPIER lokale geschiedenis aan een gebeurtenis van wereldformaat.
Zaans papier verwierf in die tijd internationale faam dankzij een vernieuwende productiemethode, waardoor uitzonderlijk wit papier kon worden vervaardigd. Niet alleen de Amerikaanse onafhankelijkheidsverklaring, maar ook werken van onder anderen Mozart en Goethe werden op Zaans papier vastgelegd.
"The Declaration of Independence is de wet waarin staat dat iedereen gelijk is. Dit is een perfect moment om daar een voorstelling over te maken", zegt regisseur Bruun Kuijt. Zelf wist hij niet dat het papier waarop het gedrukt staat uit de Zaan komt. "Dat was een grote verrassing en ook wel heel erg leuk om dan die verbinding te leggen".
De tekst van de voorstelling is geschreven door Wiske Sterringa. In de cast spelen onder meer Rian Gerritsen en Rogier in ’t Hout. Daarnaast werkt een speciaal samengesteld projectkoor uit de Zaanstreek mee aan de productie.
PAPIER gaat op 4 juli in première en is van 2 tot en met 12 juli te zien bij De Schoolmeester in Westzaan.
De vakbond FNV kondigt een landelijke staking af voor het openbaar vervoer op woensdagochtend 24 juni. De werknemers in het ov leggen hun werk een aantal uur neer. Wat betekent dit voor jou en waar moet je rekening mee houden? Wij zetten het op een rijtje.
Tussen 04.00 en 08.00 uur rijden er geen treinen, bussen, trams en metro's. Na 8.00 uur komt de dienstregeling van al het openbaar vervoer langzaam op gang. Het duurt een tijd voordat alles weer rijdt zoals gebruikelijk. Dat kan ervoor zorgen dat jij misschien niet op tijd op je werk bent. Ook kan het invloed hebben op reizigers die een dag strand op de planning hebben staan.
De vakbond FNV organiseert de staking om te protesteren tegen de plannen van het kabinet om te bezuinigen op sociale zekerheid. De vakbond wil behoud van een sterk sociaal stelsel, bescherming van de WW en WIA en sociale zekerheid voor alle werknemers in Nederland, ook voor werknemers in andere branches. De staking is een waarschuwing aan het kabinet.
De NS geeft aan dat het treinverkeer rond 08.00 uur weer op gang komt, maar dat dan nog niet alle treinen al rijden. ''We moeten in één keer opstarten en collega's moeten dan ook precies op de juiste plek zijn'', zegt de woordvoerder.
Dat betekent dat je als reiziger in de rest van de ochtend wat geduld moet hebben. Het kan zijn dat je vaker moet overstappen, of dat je trein net wat later komt. De sprinters tussen Amsterdam Centraal, Schiphol en Hoofddorp en de Eurostar naar Londen en Parijs rijden wel zoals normaal.
Het GVB verwacht ongeveer het hetzelfde, naar verwachten rijden alle bussen, metro's en trams in de middag weer zoals normaal. ''Het zou kunnen dat dit al om 11.00 uur is, maar het zou ook kunnen dat het pas na 13.00 uur weer echt op gang is. We kunnen dit pas woensdagochtend goed inschatten'', aldus een woordvoerder van het GVB.
Ook voor de bussen van Connexxion geldt hetzelfde verhaal. ''We weten nog niet hoeveel mensen er precies gaan staken woensdag, daarom kunnen we pas op de ochtend zelf beoordelen in welke mate we de dienstregeling kunnen opstarten'', vertelt de woordvoerder van Transdev, het moederbedrijf van Connexxion. Het bussen naar Schiphol, lijn 180,181 en 190 rijden wel zoals gebruikelijk.
Het is handig om de reisplanner van de NS goed te checken op de dag zelf. ''Op woensdagochtend is de reisplanner zeker up-to-date'', vertelt de woordvoerder.
Voor de reisplanner van Connexxion, de app Transdev, geldt dit niet. De digitale schermen bij de bushaltes zijn daarentegen wél actueel.
En als je inderdaad een stranddag hebt gepland, is het wel mogelijk om het strand te bereiken. ''De trein van 8.01 uur naar Zandvoort rijdt misschien nog niet, maar de volgende mogelijk wel, check daarom goed de app'', vertelt de woordvoerder. ''Ik kan me voorstellen dat je vroeg op het strand wil zijn, maar helaas kan het op deze dag even niet.''
''Het heeft een flinke impact op het hele land, maar dat is juist het doel van zo'n staking'', zegt de woordvoerder van de NS. Tijdens deze staking kunnen reizigers geen gebruikmaken van een vergoeding door de NS voor alternatief vervoer. Bij andere stakingen was dit vaak wel het geval, maar deze staking duurt niet de hele dag en dan hanteert de NS geen stakingsregeling.
Vanwege een storing is de IJtunnel momenteel in beide richtingen dicht. Wie vanuit de stad richting Noord rijdt, of andersom, moet via de Coentunnel of de Zeeburgertunnel rijden.
Vanochtend iets voor 7.30 uur begon de storing. Het gaat om een storing aan de omroepinstallatie. Vanuit veiligheidsoverwegingen wordt de tunnel dan gesloten, omdat er bij calamiteiten niet gewaarschuwd kan worden.
Wanneer de storing weer is verholpen en de tunnel weer open is voor verkeer, is niet bekend.
Schiphol-medewerkers voerden vandaag actie op de luchthaven om aandacht te vragen voor hun zorgen over het huidige kabinetsbeleid en de arbeidsomstandigheden. Volgens vakbond FNV dreigen werknemers minder bescherming te krijgen als zij hun baan verliezen of arbeidsongeschikt raken. Beveiligers op Schiphol waarschuwen daarnaast voor een nieuwe 'horrorzomer' als er niets verandert aan de werksituatie.
Schoonmakers, beveiligers, bagage- en platformmedewerkers maken zich grote zorgen over hun bestaanszekerheid. Volgens FNV komen de plannen van het kabinet juist hard aan in een sector waar veel mensen fysiek zwaar werk doen en banen regelmatig onder druk staan.
De vakbond wijst erop dat de WW wordt verkort, uitkeringen bij ziekte, arbeidsongeschiktheid en ouderschapsverlof worden versoberd en de AOW-leeftijd verder omhoog gaat. Daardoor krijgen werknemers volgens de bond te maken met meer onzekerheid en minder bescherming.
"Wij werken keihard voor onze centen", zegt Sandra, die als schoonmaker op de luchthaven werkt. Op een zelfgemaakt actiebord staat geschreven: 'Premier Jetten weg met jouw wetten'. Ze zegt: "Premier Jette pakt alleen maar af. Mensen die veel geld over hebben, pakt hij niet. Dat is scheef", zegt ze boos.
"Er is een afbraakbeleid van 6,8 miljard euro. En dat moet van tafel, want de mensen die hier werken, die weten dat je ziek kan worden van je werk, dat je werk onzeker is, dat je dan een vangnet nodig hebt als je werkloos wordt", zegt campagneleider Ilze Smit van FNV.
"Uiteindelijk moet je iedereen de boodschappen betalen en dat is wat dit kabinet weg wil bezuinigen."
Ook beveiligers vroegen aandacht voor hun werkomstandigheden. Vorig jaar luidden zij al de noodklok, maar volgens hen is er sindsdien weinig verbeterd. "We zijn als een spons, helemaal uitgeknepen", zegt Erdal, die al 28 jaar als beveiliger werkt. "In al die jaren heb ik het nog nooit zo zien verpauperen."
Schiphol beloofde de situatie aan te pakken en bracht het aantal beveiligingsbedrijven terug van vijf naar drie, met als doel meer grip te krijgen op de beveiliging en de arbeidsomstandigheden van medewerkers te verbeteren. Toch zijn veel beveiligers allesbehalve tevreden. Volgens hen hebben de veranderingen geleid tot onrust, verslechterde roosters en meer werkdruk.
"De nieuwe airco's staan niet aan. Er zijn mensen die flauwvallen, mensen die gewoon huilend van de check worden gehaald, omdat ze gewoon niet meer kunnen", vertelt Erdal.
Tijdens de actie gingen medewerkers ook in gesprek met politici over mogelijke oplossingen. Van de uitgenodigde partijen waren alleen de SP en Progressief Nederland (PRO) aanwezig. Ook Premier Jetten kwam niet naar Schiphol.
Schiphol was vooralsnog niet bereikbaar voor commentaar. Reizigers ondervonden geen hinder van de actie. FNV spreekt al over nieuwe acties in het najaar.
Bewoners van de Admiraal de Ruyterlaan in Uithoorn voelen zich bespied, maar weten niet door wie. Sinds vrijdag staat op de kruising met de Troelstralaan een camerapaal die in twee richtingen lijkt te filmen. Wie de camera heeft neergezet? Zelfs de gemeente weet het niet.
Een grote witte kist met daar bovenop een camera, die in twee richtingen lijkt te filmen. In een van die richtingen ligt de voortuin van buurtbewoner Monica Taveras. De camera is vorige week vrijdag pal naast haar huis gezet.
De camera vormt een groot contrast met de rest van de straat: Oranje-supporters hebben over een lengte van tientallen meters vlaggetjes opgehangen.
"Ik vind het belachelijk dat ze ons niet op de hoogte hebben gebracht", vertelt Monica. "Dit is een schending van mijn privacy. Ik vind dat ding daar niet fijn. Ze zien het elke keer als ik thuiskom. Eigenlijk alles wat ik doe, ze zien alles."
Maar de vraag is: wie is 'ze' in dit verhaal? Want door wie de camera daar is neergezet is vier dagen na plaatsing nog een mysterie. Monica weet van niks, en de gemeente net zo min. Een woordvoerder van de gemeente benadrukt dat de camera niet door de gemeente is geplaatst. Als dat wel het geval zou zijn, zou de gemeente bewoners daarover informeren.
En juist dat zit niet lekker bij straatbewoner Anneke Klaassen, die tegenover de camera woont. "Wij zijn niet ingelicht, geen brief of iemand aan de deur. Het is wel stom, want ze plempen dat ding er zomaar neer. Daarom dacht ik in het begin gelijk dat er iets raars en vervelends was gebeurd. Iets waar we niks over hadden gehoord."
Anneke heeft niet zo'n last van de camera. "Ik doe niks wat niemand mag weten." Maar toch blijft het voor haar een vraag waarom hij er staat.
Bewoners van de straat speculeren volop over de reden. Ook voor Sherely Emanuel is het een verrassing. "Ik werd wakker en toen stond hij er ineens. Mijn eerste gedachte was een flitser of zo." En ook andere bewoners hebben via een buurman gehoord dat de camera is neergezet om sluipverkeer te monitoren.
Onder een bericht in een besloten Facebook-groep wordt de vraag vaak gesteld: waarom? Ook daar wordt volop gespeculeerd. Sommige vermoeden dat de camera is geplaatst vanwege de aanstaande opening van een asielzoekerscentrum in de Wiegerbruinlaan.
Voor nu blijven er veel vragen hangen rond het object. Staat hij aan? En wie ziet die beelden dan? Waar is het voor bedoeld? Is hier een vergunning voor? Maar vooral: wie heeft hem hier neergezet? De gemeente zegt het uit te zoeken.
Op de vraag of de gemeente bereid is de camera weg te halen als onduidelijk blijft wie hem heeft geplaatst - en zo ja, wanneer - kan de woordvoerder nu nog geen antwoord geven.