NH Nieuws: Laatste nieuws

Alle nieuwsberichten van NH Nieuws NH Nieuws: Laatste nieuws
  • Plofkrakers gaan er met nepsieraden vandoor: "Zoveel schade en ellende voor niets"

    Bij een plofkraak bij een juwelier in Bussum zijn vannacht alleen nepsieraden gestolen. Het maakt de impact niet minder groot. De winkel van Francis Hage ligt voor de tweede keer in korte tijd in puin. Buren zijn geschrokken van de enorme explosie en hebben schade aan hun huizen.

    Francis heeft op beelden van haar bewakingscamera gezien wat er vannacht rond 05.00 uur gebeurde. Er werd een explosief bij de deur gelegd en aangestoken. Daardoor ontstond een gat aan de onderkant van de deur. 

    "Daar zijn de drie doorheen gekropen en toen grepen ze om zich heen", vertelt Francis. De dieven pakten zo snel mogelijk zoveel mogelijk sieraden, maar die bleken dus allemaal nep. Dat is een van de maatregelen die Francis nam toen iets meer dan een jaar geleden bij haar zaak werd ingebroken. Toen werd voor 60.000 euro aan parels gestolen. 

    Ze laat het bordje zien dat sindsdien in de etalage staat. Daarop staat dat de sieraden nep zijn. "Zo kun je zien dat het om imitatieparels gaat, maar blijkbaar lezen ze dat niet. Zoveel schade en ellende voor niks."

    Peuter sliep boven explosie

    Veel buren zaten vannacht rechtop in hun bed. Ze omschrijven de klap als 'bizar hard.' Bij de woning boven de winkel werden de ramen er zelfs uitgeblazen. Julia en haar beste vriend Tigo hadden daar net Julia's verjaardag gevierd. Zij en Julia's tweejarige dochtertje lagen te slapen. 

    "Vlak daarvoor zat ik nog bij dat raam", vertelt Julia. "We gingen pas laat slapen vanwege mijn verjaardag. Opeens hoorde ik: Juul, wakker worden! Alles is gewoon helemaal kapot." Ook het speelgoed van haar dochtertje zit onder het glas.

    De politie vraagt getuigen of personen met informatie of beelden zich te melden. Getuigen zagen volgens hen na de kraak twee verdachten in donkere kleding wegrijden in een zwarte auto, waarschijnlijk een Volkswagen Golf. Die reed weg in de richting van de Huizerweg. Ook een grijze auto reed vlak na de explosie weg. 

  • Mahir B. (20) verdacht van opdracht geven verwoestende explosie in Purmerend

    Justitie ziet 20-jarige verdachte Mahir B. als de opdrachtgever van de verwoestende explosie aan de Maasstraat in Purmerend eind 2024. Dat bleek vandaag tijdens een inleidende zitting in de rechtbank van Haarlem. Volgens het Openbaar Ministerie (OM) was de aanslag mogelijk bedoeld als wraak voor de diefstal van accu's uit de schuur van B.'s moeder.

    Justitie ziet B. daarom als degene met het motief voor de aanslag. Volgens het OM plaatste hij berichten op Snapchat over de diefstal en had hij daar ook telefonisch contact over. In een van die gesprekken zou zijn gesproken over het regelen van 'flessies en soldaten'. Volgens het OM werd daarmee verwezen naar flessen brandversneller en de uitvoerders van de aanslag.

    Daarnaast stelt justitie dat B. kort voor de aanslag contact had met de twee minderjarige uitvoerders. Volgens het OM ontmoetten zij elkaar in een portiek van een flat aan het Cavaljéplein in Purmerend.

    Buurman redde gezin uit vlammenzee

    In de vroege ochtend van 15 december 2024 werd er een vuurwerkbom bij een woning aan de Maasstraat naar binnen gegooid, waarna een grote brand ontstond. In het huis woonden een moeder en haar twee zoons.

    Een buurman wist het gezin uit de brandende woning te redden.De jongste zoon, de toen 16-jarige Joey die op zolder sliep, raakte daarbij zwaargewond. Ook meerdere omliggende woningen liepen zware schade op. Verschillende huizen waren na de explosie onbewoonbaar.

    Onderzoekers vonden op de plek van de aanslag resten van zes Super Cobra's, zwaar illegaal vuurwerk, en zes literflessen wasbenzine.

    Beloning van 3.500 euro

    Eerder deze maand veroordeelde de rechtbank in Alkmaar twee minderjarige jongensuit Zaandam en Den Haag voor het plaatsen van de vuurwerkbom.

    Volgens het OM blijkt uit camerabeelden, Snapchatberichten, verklaringen en gereconstrueerde looproutes dat de destijds 16-jarige jongens verantwoordelijk waren voor de aanslag. Voor de opdracht zouden zij 3500 euro krijgen.

    De rechtbank stelde vast dat beide jongens een 'gebrekkige ontwikkeling van hun geestvermogens' hebben en zwakbegaafd zijn. Ze hoeven daarom niet terug de gevangenis in, maar krijgen wel verplichte hulpverlening en begeleiding. Werken zij daar niet aan mee, dan moeten zij alsnog hun straf uitzitten. Daarnaast moeten zij schadevergoedingen betalen aan de slachtoffers. Joey ontvangt in totaal ruim 135.000 euro.

    Het Openbaar Ministerie is het niet eens met het besluit om de jongens geen gevangenisstraf op te leggen en gaat in hoger beroep. 

    Man met een litteken in zijn gezicht

    Eén van de twee advocaten van B., Mark-Jan Bouwman, betwist dat zijn cliënt de opdrachtgever was. Hij wees op de verklaring van een van de veroordeelde uitvoerders, die de opdrachtgever omschreef als een man van ongeveer 1,90 meter lang met een litteken in zijn gezicht. Volgens Bouwman voldoet B. niet aan die beschrijving.

    Ook zou hij niet aanwezig zijn geweest op de momenten waarop volgens de verklaringen de opdracht werd gegeven. De verdediging vindt daarom dat er onvoldoende bewijs is om B. als opdrachtgever van de aanslag aan te merken. "Daarnaast is het hebben van een motief natuurlijk nog geen daderschap", aldus Bouwman.

    B. was zelf niet aanwezig bij de zitting. De zaak wordt op 2 juli inhoudelijk behandeld. 

  • Festivalgangers doneren ticketgeld aan Julianapop na afgelasting door storm

    Via sociale media is er een oproep gedaan om het geld van de toegangskaartjes voor het afgelaste festival Julianapop niet terug te laten storten, maar om dit geld te doneren aan de organisatie. De organisatie noemt de steun vanuit het dorp hartverwarmend. "Zo zie je maar waar een klein dorp groot in kan zijn", zegt Mitsy Haeck van Julianapop.

    Het was dit weekend een enorme domper voor de organisatie en fans van Julianapop: door schade na een korte storm moest de 33e editie van het festival worden afgelast. De schade was zo groot dat de organisatie geen andere keuze had dan het af te blazen. "De schade varieert van ingestorte snacktenten, tot een omgewaaide podiumwagen, en hekken die over het veld zijn gewaaid", zei Mitsy Haeck van Julianapop zaterdag tegen NH.

    Hoewel alles nog moest worden geïnventariseerd, wist Haeck al wel te melden dat het festival er sowieso een flinke financiële tik van zou krijgen. "We hopen dat er genoeg overblijft om ervoor te zorgen dat we volgend jaar toch een mooie editie neer kunnen zetten. Misschien wordt die kleiner, maar daar zijn we nu nog niet mee bezig", vertelde ze eerder.

    Oproep trouwe bezoekers Julianapop

    Nu hebben trouwe bezoekers opgeroepen om de organisatie van het festival te helpen, en het geld van de tickets niet terug te vragen maar te doneren aan Julianapop: "Doneer het aan de organisatie om de kosten een klein beetje te dekken en ze een hart onder de riem te steken."

    Kathleen Snippe, mede-eigenaar van het Julianadorpse fitnesscentrum Classic Gym, gaf online direct aan de oproep te steunen. Zij sponsort het evenement niet alleen vanuit haar bedrijf, maar helpt ook jaarlijks mee op Julianapop als vrijwilliger achter de tap. Ze vindt het niet meer dan logisch om de organisatie te steunen en toch 'gewoon' het sponsorgeld te betalen.

    "Het hele dorp leeft er naartoe. Zaterdag had het feest van het jaar moeten zijn. Ontzettend zonde als het dan door zoiets niet door kan gaan", zegt Snippe. "Als bedrijf en als persoon moet je dit daarom steunen, vind ik, zodat het festival volgend jaar ook weer kan worden georganiseerd. Er wordt heus wel wat vergoed vanuit de verzekering, maar dat dekt echt niet alles. Er was dit jaar een mooie line-up, en hopelijk lukt dat volgend jaar ook weer."

    Mitsy Haeck noemt de steun vanuit het dorp 'hartverwarmend'. Ze geeft aan dat zij met de andere bestuursleden, allen vrijwilligers, deze dagen druk bezig zijn met de verzekering en nog geen tijd hebben gehad voor de andere zaken als de afhandeling van de tickets. Maar dat dit een financiële domper is, is zeker.

    'Je loopt ook hele editie aan omzet mis'

    Haeck: "Het gaat niet alleen om materiaal dat kapot is en artiesten die toch moeten worden betaald. Mensen vergeten dat je ook een hele editie aan omzet misloopt, terwijl al wel alles was ingekocht en klaarstond om te worden gebruikt. De komende tijd zal duidelijk worden wat we wel en niet vergoed krijgen."

    De 5.000 toegangskaarten waren begin dit jaar binnen tien minuten uitverkocht. Er zouden grote namen als Van Dik Hout, S10, Ronnie Flex en Oôs Joôs op het podium staan.

  • Vrouw wil spinnetje uit auto gooien, maar botst daardoor tegen boom

    Een vrouw probeerde vanmiddag op de Koningspade in Hoogwoud een spinnetje al rijdende uit haar auto te gooien. Volgens een woordvoerder van de politie lette ze daarbij niet goed op en botste ze tegen een boom aan de kant van de weg. 

    Het ongeluk gebeurde rond 15.10 uur. De auto kwam uiteindelijk op zijn kant tot stilstand.

    De vrouw was de enige inzittende en raakte bij het ongeluk gewond. Zij is met onbekend letsel naar het ziekenhuis gebracht. 

  • Wasdroger vat vlam in Thaise massagesalon • Vrouw wil spinnetje uit auto gooien, maar botst tegen boom

    Welkom in het NH Nieuwsblog van maandag 22 juni. In dit liveblog houden we je de hele dag op de hoogte van al het nieuws uit de provincie. 

  • Schietpartij op klaarlichte dag in kapperszaak Amsterdam-Zuidoost, twee gewonden

    Bij een schietpartij in een kapperszaak bij flat Kouwenoord in Amsterdam-Zuidoost zijn vanmiddag twee mannen gewond geraakt. Ze zijn aanspreekbaar, zegt een politiewoordvoerder. 

    De melding over de schietpartij kwam rond 13.00 uur binnen. Aan het incident ging volgens de politie mogelijk een ruzie vooraf, maar waarover is niet bekend.

    De politie is op zoek naar één verdachte, die na het schieten op de vlucht is geslagen. Via Burgernet is een signalement van de man gedeeld. Hij droeg onder meer een bruin 'Ajax-tenue'.

  • Hoornse Cem speelt met Yungblud op hoofdpodium Pinkpop: "Mijn telefoon is ontploft"

    Het is een droom voor veel muzikanten: samenspelen met je favoriete artiest. Voor de 22-jarige Cem Tesson uit Hoorn kwam deze droom gisteren uit op Pinkpop. Hij werd door de Britse artiest Yungblud op het podium geroepen om het nummer 'Fleabag' te spelen. 

    Voor het nummer 'Fleabag' haalt de Engelse gitarist en zanger iedere keer een fan uit het publiek om gitaar te spelen. "You with the necklace on", zei Yungblud, en hij wees naar Cem. "Can you play?"

    Zelfverzekerd klom Cem over het hek, richting het hoofdpodium van het festival in Landgraaf. Hij kreeg nog snel wat instructies van de crew. "Een medewerker zei dat ik niet verder mocht lopen dan de witte lijn. Omdat er vlammen uit het podium kwamen."

    Toen 'Fleabag' begon, viel alle spanning van Cem af en nam de adrenaline het over. "'Fleabag' is een vrij simpel liedje om te spelen, omdat het vier akkoorden heeft die steeds herhaald worden. Ik vind het een heel vet nummer om te spelen. Thuis heb ik het nog één keer beluisterd om mijn geheugen op te frissen, want ik heb het lang niet gespeeld."

    Bekijk hier het optreden van Cem op Pinkpop:

    Helemaal als een verrassing kwam het spelen op Pinkpop niet voor de 22-jarige Cem. In eerste instantie hoopte hij mee te doen met Foo Fighters, die het festival afsloten. Tijdens het lange wachten besloot hij in de 'golden circle' ook een oproep op zijn bordje voor Yungblud te schrijven. "Ik had een voorgevoel dat het kon gebeuren. Grappig genoeg zei mijn zangcoach dit vrijdag ook, dus ik was er mentaal op voorbereid."

    Na zijn optreden sprak Cem de tienduizenden mensen toe, en bedankte hij zijn moeder Rischa. "I love you mama!", riep hij, wat Yungblud herhaalde. Dat ze er samen met zijn neefje en tante stonden heeft Cem aan haar te danken. "We zouden eigenlijk niet gaan. Uiteindelijk vertelde ze dat ze toch dagkaarten gekocht had voor Foo Fighters. Dus ik wilde haar heel graag in het zonnetje zetten."

    Veel positieve reacties op optreden

    Helemaal bekomen van het optreden en het festival is Cem nog niet. "Dat komt door de korte nacht. We zijn 's nachts direct teruggereden en ik lag pas rond 5.30 uur op bed", licht hij toe. "Vanwege deadlines voor school en de radio die mij vanmorgen belde, moest ik er ook weer vroeg uit."

    En zijn telefoon? Die is inmiddels 'ontploft' van alle positieve reacties op zijn optreden. "Zelfs mensen die ik jaren niet gesproken heb, stuurden berichtjes en foto's door. Van tv, maar ook vanaf het veld waar bekenden stonden", vertelt Cem. "Mijn moeder heeft mogelijk nog meer appjes gehad omdat ze veel mensen in Hoorn kent en andersom."

    "Ook op internet zagen ik en mijn huisgenoot veel mooie reacties", gaat hij verder. "Een paar dachten dat het een vooropgezet plan was tussen mij en Yungblud. Maar dat was absoluut niet het geval!"

  • Overleden motorrijder is man (33) uit Medemblik

    De motorrijder dit gisterenochtend bij een ongeval op de Westfrisiaweg N307 bij Hoogkarspel overleed, is een 33-jarige man uit de gemeente Medemblik. Dat heeft de politie vandaag bekendgemaakt. 

    Het ongeval vond gisterenochtend plaats rond 08.00 uur in een flauwe bocht van de Westfrisiaweg, zoals de N307 heet. 

    De man uit de gemeente Medemblik overleed ter plekke. De oorzaak van het ongeluk wordt nog onderzocht. Behalve de motor zouden geen andere voertuigen bij het ongeluk betrokken zijn. 

  • Hoornse woonwijk weer veilig na vondst asbest

    Goed nieuws voor de bewoners van een woonwijk in Hoorn: het asbest dat vrijkwam na werkzaamheden van waterleidingbedrijf PWN is opgeruimd. De woonwijk zag er sinds woensdag uit als een labyrint met afzetlinten. Het gebied is sinds zondag voor het grootste gedeelte vrijgegeven.  

    Medewerkers van een gespecialiseerd saneringsbedrijf hebben sinds woensdaghard doorgewerktom alle asbestdeeltjes op te ruimen. Het asbest werd woensdagmiddag aangetroffen in de Van Beijerenstraat en op het Julianaplein. Waterleidingbedrijf PWN was hier bezig met het vervangen van de waterleidingen. De werkzaamheden werden meteen stilgelegd.

    Goed voeten vegen

    Een groot gebied werd afgezet met lint. Auto's die in het verontreinigde gebied stonden zijn schoongemaakt. Bewoners kregen het advies hun schoenen goed te vegen en af te spoelen als ze naar binnen gingen. Datzelfde gold voor kinderwagens en fietsen. In de huizen zelf is geen asbest gevonden. 

    De vondst van asbest zorgde voor ongemak bij bewoners zoals te zien is in onderstaande video.

    Inmiddels zijn de straten en het plein weer toegankelijk. Alleen het werkgebied van drinkwaterbedrijf PWN is nog met hekken afgezet.

    De vervuilde grond, die tijdens de werkzaamheden naar boven kwam, ligt onder afdekzeilen. Dit wordt zo snel mogelijk opgeruimd. Er wordt onderzoek gedaan naar de omstandigheden die hebben geleid tot de verspreiding van asbest.

  • Dit is waarom er een noodverordening was in Zandvoort

    In Zandvoort was afgelopen weekend een noodverordening van kracht, omdat groepen jongeren zich provocerend gedroegen. Dat vertelt loco-burgemeester Lars Carree maandagochtend op NH Radio.

    Afgelopen vrijdagavond werden geregeld vrouwonvriendelijke opmerkingen gemaakt. "Als de politie de jongeren daarop aansprak, ontstonden er telkens discussies. Ze worden dan weggestuurd, maar alleen van plek A naar B. De problemen verschuiven mee en gaan gewoon door", vertelt Carree.

    Meer bevoegdheden voor politie

    Met een noodverordening kan de politie meer: groepen jongeren uit elkaar halen en desnoods bevelen Zandvoort te verlaten. Daarbij kunnen overlastgevers boetes krijgen. "We hebben het hier over echt grote groepen. Niet over drie of vier jongeren", legt de uit.

    Carree ziet dat ze los van elkaar naar Zandvoort komen en zich op de boulevard verzamelen. Dat gebeurt vooral op het gedeelte tussen de noord- en zuidkant van het dorp. 

    Tekst gaat verder onder de foto.

    "We willen dat gedrag niet in onze gezellige kustplaats." De wethouder had afgelopen weekend piketdienst. Daarom heeft hij de noodverordening ondertekend en niet burgemeester Moolenburgh, die dat normaal zou doen. 

    Weekend gezellig verlopen

    Carree vertelt dat de rest van het weekend goed is verlopen zonder noemenswaardige incidenten. Mogelijk heeft dat met de noodverordening te maken: er was geen overlast van rondhangende jongeren.

    De komende dagen wordt het erg warm en wordt opnieuw drukte verwacht in Zandvoort. De noodverordening geldt tot middernacht en wordt vooralsnog niet verlengd.

    'Verlengen als dat noodzakelijk is'

    "Het is een noodmaatregel, een zwaar middel. We moeten iedere keer afwegen of het nodig is. We doen het natuurlijk het liefst niet. Maar als het moet, dan zetten we hem zeker in", legt Carree uit. Hij besluit dat mensen zich niet moeten laten afschrikken en vooral kunnen komen genieten van het strand, de zee en bij de strandpaviljoens. 

No module Published on Offcanvas position